Verksamhetsanalysen uppdateras ej efter 2020. Avsnitten som beskriver olika delar av hälso- och sjukvården uppdateras och publiceras på Statistik- och analysportalen:
https://www.vgregion.se/statistik-analysportalen/Patientnämnderna tog emot 5227 klagomål under 2016. Totala antalet klagomål minskade, men problemområde kommunikation ökade. Utifrån inkomna patientklagomål har bland annat följande problematik uppmärksammats på regionövergripande nivå:
I Västra Götaland finns fem patientnämnder direkt underställda regionfullmäktige; norra patientnämnden, patientnämnden Göteborg, södra patientnämnden, västra patientnämnden och östra patientnämnden. Patientnämndernas uppdrag regleras i lag (1998:1656) om patientnämndsverksamhet.
Patientnämnderna hjälper patienter och närstående med problem som har uppstått i kontakten med vården. Patientnämndernas oberoende ställning gentemot vården bidrar till förtroende från patienter. Det är patientnämndernas kansli patienter och närstående kontaktar för att få hjälp och stöd.
Patientnämndernas uppgift är också att rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till de patienter som vårdas enligt lag om psykiatrisk tvångsvård, lag om rättspsykiatrisk vård eller smittskyddslagen.
Utifrån inkomna synpunkter och klagomål ska patientnämnderna bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården. Patientnämnderna återför uppmärksammad problematik på generell nivå till utförare, beställare, övriga berörda nämnder och styrelser, vårdens utförare samt till Inspektionen för vår och omsorg. Vårdutförarna använder patientnämndernas underlag till verksamhetsutveckling och Inspektionen för vård och omsorg använder uppgifter för sin tillsynsplanering.
Av anmälda ärenden till patientnämnderna 2016 var andelen kvinnor 58 procent (3 025 st.) och andelen män 41 procent (2 157 st.).
En procent (47 st.) har inte uppgivit kön. Könsfördelningen visar ingen större förändring jämfört med föregående år.
Huvudproblem ”vård och behandling” står för 46 procent av samtliga ärenden. Problemområde ”organisation/ tillgänglighet” står för 18 procent av samtliga ärenden. Problemområdet ”kommunikation” står för 15 procent.
Vård och behandling är det huvudproblem som minskar mest jämfört med föregående år (-318 ärenden). Problemområde organisation och tillgänglighet minskar med 122 ärenden mellan åren, samtidigt noteras en ökning av med 109 ärenden inom området kommunikation.
2016 inkom totalt 5 229 patientärenden till patientnämnderna i Västra Götalandsregionen.
Detta är en minskning med totalt 460 ärenden sedan föregående år (-9 %). Största minskningen noteras gällande sjukhusvården, 348 ärenden.
Patientnämndernas uppgift är också att rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till de patienter som vårdas enligt lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT), lag om rättspsykiatrisk vård (LRV) eller smittskyddslagen (SmL). En stödperson fungerar som medmänniska för en tvångsvårdad patient och har en oberoende ställning till vården.
Den 31 december 2016 fanns 72 pågående stödpersonsuppdrag jämfört med 77 vid motsvarande tidpunkt 2015. Av dessa 72 patienter var 49 män och 23 kvinnor.
Uppdragen fördelades enligt följande utifrån vårdform: