Verksamhetsanalysen uppdateras ej efter 2020. Avsnitten som beskriver olika delar av hälso- och sjukvården uppdateras och publiceras på Statistik- och analysportalen:
https://www.vgregion.se/statistik-analysportalen/Utifrån sammanlagt 5 689 inkomna patientklagomål har bland annat följande problematik uppmärksammats på regionövergripande nivå.
Patientnämnderna hjälper patienter och närstående med problem som har uppstått i kontakten med vården. Patientnämndernas oberoende ställning gentemot vården bidrar till förtroende från patienter. Det är patientnämndernas kansli som patienter och närstående kontaktar för att få hjälp och stöd.
Utifrån inkomna synpunkter och klagomål ska patientnämnderna bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet i hälso- och sjukvården. Patientnämnderna återför uppmärksammad problematik på generell nivå till vårdens utförare och beställare, övriga berörda nämnder och styrelser samt till Inspektionen för vård och omsorg. Vårdutförarna använder patientnämndernas underlag till verksamhetsutveckling och Inspektionen för vård och omsorg använder uppgifter för sin tillsynsplanering.
Patientnämndernas uppgift är också att rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till de patienter som vårdas enligt lag om psykiatrisk tvångsvård, lag om rättspsykiatrisk vård eller smittskyddslagen.
I Västra Götaland finns, fristående från vården, fem patientnämnder direkt underställda regionfullmäktige; norra patientnämnden, patientnämnden Göteborg, södra patientnämnden, västra patientnämnden och östra patientnämnden. Uppdraget regleras i lag (1998:1656) om patientnämndsverksamhet.
2015 inkom totalt 5 689 patientärenden till patientnämnderna i Västra Götalandsregionen. Patientärenden registreras utifrån verksamhetsområde (Fig. 1)
och därefter utifrån huvudproblem (Fig. 2) i enlighet med anmälarens uppgifter. Kvinnor svarar för en något högre andel patientklagomål än män (Fig. 3).
Huvudproblem ”vård och behandling” står för 48 procent av samtliga ärenden. Problemområde ”organisation/ tillgänglighet” står för 19 procent av samtliga ärenden. Problemområdet ”kommunikation” står för 15 procent.
Av de som anmäler till Patientnämnderna är andelen kvinnor 59 procent (3350 st) och andelen män 40 procent (2273 st). En procent (66 st) vill vara anonyma .
Patientnämndernas uppgift är också att rekrytera, utbilda och förordna stödpersoner till de patienter som vårdas enligt lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT), lag om rättspsykiatrisk vård (LRV) eller smittskyddslagen (SmL). En stödperson fungerar som medmänniska för en tvångsvårdad patient och har en oberoende ställning till vården.
Den 31 december 2015 fanns 77 pågående stödpersonsuppdrag jämfört med 80 vid motsvarande tidpunkt 2014. Av dessa 77 patienter var 46 st män och 31 st kvinnor.
Uppdragen fördelades enligt följande utifrån vårdform: