Verksamhetsanalysen uppdateras ej efter 2020. Avsnitten som beskriver olika delar av hälso- och sjukvården uppdateras och publiceras på Statistik- och analysportalen:
https://www.vgregion.se/statistik-analysportalen/Ambulanssjukvården i Västra Götalandsregionen (VGR) är organiserad i fem sjukhusförvaltningar (Kungälvs sjukhus, Skaraborgs sjukhus, NU-sjukvården, Sahlgrenska Universitetssjukhuset samt Södra Älvsborgs sjukhus). Verksamheten består dels av att bedöma, initiera behandling samt vid behov transportera patienter till sjukhus, dels av att i ökande grad slutvårda patienten på plats eller att hjälpa till med att etablera kontakt med till exempel primärvård. Ambulansuppdragen delas in efter hur akut patientens tillstånd är. Den mest akuta graden kallas Prio 1 och innebär att transport sker med blåljus och sirener. Prio 2 innebär akut behov av sjukvård, men ingen fara för liv. Prio 3 innebär vårdbehov, men av mindre akut karaktär. Om bårtransport måste utföras, men inget behov av medicinsk övervakning eller behandling finns under transporten, tilldelas ärendet Prio 4. Transporten av Prio 4 patienter sker oftast i ett fordon kallat liggande sjuktransportfordon, till skillnad från Prio 1-3 uppdrag som alltid utförs med ambulans.
När en person eller vårdinrättning ringer till SOS Alarm genomförs intervju och prioritering av SOS Alarms personal. Även utlarmning och dirigering av ambulanser sköts av SOS Alarm. Vid beställning av liggande sjuktransport sker mottagning av beställningen av regionens egen enhet AmbuAlarm som även sköter dirigering och logistik för regionens liggande sjuktransportfordon.
Antalet uppdrag för ambulanssjukvården är i ökande. Varken regionen eller de enskilda sjukhusförvaltningarna når de uppsatta målen för väntetid vid Prio 1 uppdrag eller punktlighet vid förbeställda sjuktransporter.
Nytt för i år är att förutom att data presenteras per sjukhusförvaltning redovisas även data per beställarnämnd. Det finns en differens mellan sjukhusförvaltningarnas och beställarnämndernas ”upptagningsområde”. Månadsuppdelad statistik på nämndnivå finns inte tillgänglig förrän 2016.
Diagrammen nedan visar mätvärden för måluppfyllnad andel Prio 1 inom 20 minuter, väntetid för Prio 1 och Prio 2, punktlighet för förbeställda sjuktransporter, samt antal uppdrag per Prioritetskategori (Prio 1-4) per sjukhusförvaltning och beställarnämnd.
Visar andel patientärenden med Prioritet 1, där enhet från ambulanssjukvården når patienten inom 20 minuter. Tiden räknas från det att larmcentralen besvarar 112-samtalet till dess att ambulanssjukvården anländer till platsen. Det regionala målet är att minst 90 % av invånarna skall nås inom 20 minuter vid ett Prio 1 larm. Målet gäller för varje sjukhusförvaltning var för sig. På kommunnivå finns inget beslutat mål.
Varken regionen som helhet eller de enskilda sjukvårdsförvaltningarna når målet för Prio 1 uppdrag, även om SU och beställarnämnd Göteborg under hela mätperioder tangerar målnivån.
Mätningarna under 2016 visar att medianväntetiden ökat från 13,3 till 13,7 minuter jämfört med 2015. Detta visas inte i diagram.
Visar väntetid för prioritet 1 och 2. Prioritet 1 betyder akuta livshotande symtom eller olycksfall och Prioritet 2 akuta, men inte livshotande symtom. Mål finns endast beslutat för Prio 1-ärenden och det är att mediantiden från det att larmcentralen besvarar 112-samtalet till dess att ambulanssjukvården anländer till platsen skall vara mindre än eller lika med 12 minuter. Att mäta och redovisa väntetiden för Prio 2-ärendena är viktigt, då det bedöms vara ett bra mått på tillgången av tillgängliga ambulanssjukvårdsresurser.
Varken regionen eller de enskilda sjukhusförvaltningarna når målet om 12 minuters väntetid för Prio 1-larm, även om SU och beställarnämnd Göteborg under hela mätperioden tangerar målnivån. Måluppfyllnad för Prio 1 är högst i regionen.
För Prio 2-larm ses under 2012-2016 fortsatt en ökande väntetid. Ökningen visar en tydlig trend och väntetiden under 2016 sista del visar den längsta registrerade väntetiden sedan mätningarna startades. Förklaringen är sannolikt ökande antal patientuppdrag, där ökande andel tilldelas Prio 1, vilket medför att Prio 2 som är mindre akut får vänta ytterligare.
Väntetiden för Prio 2 är längst för SU och beställarnämnd Göteborg.
Medianväntetiden för Prio 2 har ökat från 27,3 till 28,1 minuter om man jämför 2015 och 2016. Sedan 2009 har mediantiden ökat från 21,9 till 28,1 minuter. Detta visas inte i diagram.
Visar andel förbeställda sjuktransporter som kommer i tid till tidsbokad behandling eller undersökning. Med förbeställda menas att de skall vara beställda minst 12 timmar före planerad transporttid. Målet är att 100 % av dessa skall komma i tid till undersökning/behandling.
Cirka 80 % av förbeställda sjuktransporter kommer i tid till behandling eller undersökning. Varken regionen eller de enskilda sjukhusförvaltningarna når således målet om punktlighet vid förbeställda sjuktransporter.
Lägst måluppfyllnad har beställarnämnd Östra och SkaS. Måluppfyllnaden beror sannolikt på tillgången till liggande sjuktransportfordon kombinerat med långa transportsträckor. En lägre måluppfyllnad ses generellt över regionen. En förklaring till detta är sannolikt att liggande sjuktransportenheterna används till delvis nya uppdrag, t ex transporter inom psykiatri samt för att de transporterar patienter som initialt bedömts av ambulanspersonal, men inte är i behov av ambulanssjukvård under transport.
Visar antal uppdrag fördelat per prioritetsnivå (Prio 1, 2, 3 och 4). Ökningstakten av totalantalet uppdrag som setts de senaste åren har avtagit, men uppdragsmängden är dock fortsatt ökande. Under 2016 ökade antalet uppdrag med 1,2 % Den fortsatta uppdragsökningen beror sannolikt på flera faktorer. Några av förklaringarna som diskuteras är att behovet av ambulanssjukvård stiger i takt med att befolkningen blir allt äldre. En annan delförklaring kan vara att efterfrågan på akutsjukvård rent generellt ses öka – detta inte bara i högre åldrar.
Andelen Prio 1 av summan Prio 1-4 har ökat med cirka 50 % under den senaste 5-årsperioden, trots att den totala uppdragsökningen under samma period varit lägre.
Förklaringen till att andelen Prio1-uppdrag av det totala antalet uppdrag ökar, kan bero på vilken kompetens som larmmottagarna på larmcentralen har. En minskande andel av samtalen bedöms av sjuksköterska och detta kan möjligen göra att fler patienter tilldelas Prio 1. Andelen Prio 1 av (Prio 1 - Prio 3) har ökat från 43% till 46%.
Om man jämför de olika förvaltningarna och beställarnämnderna så ses ett typiskt mönster, att antalet uppdrag ökar inom NU sjukvården (beställarnämnd Norra) under juli månad. I övrigt inga skillnader i utveckling mellan förvaltningarna eller beställarnämnderna.
Mer information om ambulanssjukvården finns i rapporten Ambulanssjukvården VGR 2016